Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

UF o Rządzie Królewskim

BPSK Nr 2385
FKD 23/807
USTAWA FEDERALNA
z dnia 26 listopada 2002 roku
[ogłoszona 28 listopada 2002 roku] [j.t. z 2 września 2011 r.]
o Rządzie Królewskim

Art. 1.
1. Ustawa niniejsza określa zasady powoływania i odwoływania członków Rządu Królewskiego, zwanego dalej „Rządem”, określania ich zadań i kompetencji oraz tryb pracy Rządu.
2. Ustawa niniejsza określa również uprawnienia Premiera Rządu, zwanego dalej „Premierem”, w zakresie kierowania pracami Rządu.

Art. 2.
1. Rząd jest organem Królestwa w zakresie sprawowania federalnej władzy wykonawczej.
2. Rząd działa na podstawie Konstytucji i innych federalnych aktów normatywnych.
3. W zakresach przewidzianych poszczególnymi prawami krajowymi, Rząd lub poszczególni jego członkowie mogą pełnić określone zadania w ramach władztwa właściwych Prowincji.

Art. 3.
1. Rząd składa się z Premiera i ministrów.
2. Minister kieruje określonym działem administracji federalnej, przy czym dopuszczalne jest powierzenie kilku działów jednemu ministrowi; Premier może kierować działem lub działami administracji.
3. W skład Rządu mogą wchodzić ministrowie nie kierujący działem administracji federalnej, przy czym nie mogą oni stanowić większości członków Rządu.
4. Król powołuje i odwołuje ministrów po zasięgnięciu opinii Premiera.
5. Odwołując Premiera, Król powierza mu tymczasowe pełnienie obowiązków Premiera do czasu powołania następcy, co winno nastąpić niezwłocznie; przepis stosuje się odpowiednio do ministra, chyba że Król, po zasięgnięciu opinii Premiera, nie ma zamiaru powołać następcy odwołanego ministra.
6. Król nie może powoływać nowych ministrów bez wcześniejszego mianowania Premiera, chyba że doszło do odwołania całego Rządu.

Art. 4.
1. Działem administracji federalnej jest zakres spraw powiązanych merytorycznie, należących do właściwości organów federalnych.
2. Tworzy się następujące działy administracji Królestwa:
(1) (skreślony);
(2) budżet;
(3) gospodarka;
(4) informacja;
(5) kultura;
(6) mienie Królestwa;
(7) nauka;
(8) (skreślony);
(9) obywatelstwo;
(10) praca;
(11) sprawiedliwość;
(12) sprawy zagraniczne;
(13) waluta.

Art. 5.
1. (skreślony).
2. Dział budżet obejmuje sprawy związane z opracowywaniem i wykonywaniem ustawy budżetowej, a także sprawy związane z
finansowaniem działalności organów Królestwa oraz sprawy z zakresu podatków i innych publicznoprawnych dochodów Skarbu Królestwa.
3. Dział gospodarka obejmuje sprawy związane z organizacją i wspieraniem rozwoju gospodarki Królestwa, w tym sprawy związane z organizacją wymiany handlowej z innymi państwami oraz sprawy związane z pomocą udzielaną przedsiębiorstwom ze Skarbu Królestwa.
4. Dział informacja obejmuje sprawy związane z udzielaniem informacji o funkcjonowaniu organów Królestwa, w tym Króla, z wyłączeniem Senatu Królewskiego i Izby Poselskiej, w razie jej ustanowienia.
5. Dział kultura obejmuje sprawy związane z rozwojem i ochroną kultury Królestwa oraz propagowaniem aktywności sportowej.
6. Dział mienie Królestwa obejmuje sprawy związane z zarządzaniem własnością Skarbu Królestwa, z wyjątkiem zasobów naturalnych, oraz wykonywaniem innych praw i obowiązków o charakterze prywatnoprawnym, z wyjątkiem zatrudnienia.
7. Dział nauka obejmuje sprawy związane z rozwojem nauki, w tym sprawy związane z prowadzeniem instytucji oświatowych.
8. (skreślony).
9. Dział obywatelstwo obejmuje sprawy związane z ewidencją obywateli, mieszkańców i imigrantów Królestwa oraz swobodami obywatelskimi.
10. Dział praca obejmuje sprawy związane z zatrudnieniem, w tym sprawy związane z ochroną dochodów pracowniczych, a także sprawy związane z funkcjonowaniem organizacji pracodawców i pracowników.
11. Dział sprawiedliwość obejmuje sprawy związane z ochroną porządku prawnego, w tym sprawy związane z działalnością prokuratury, adwokatury i innych instytucji pomocy prawnej, a także sprawy związane z wykonywaniem orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych.
12. Dział sprawy zagraniczne obejmuje sprawy związane z reprezentowaniem interesów Królestwa wobec innych państw, w tym sprawy związane z tworzeniem, działalnością i znoszeniem przedstawicielstw dyplomatycznych Królestwa oraz przyjmowaniem przedstawicielstw państw obcych.
13. Dział waluta obejmuje sprawy związane z pieniądzem Królestwa.

Art. 6.
Działy administracji powierza ministrom Król po zasięgnięciu opinii Premiera. Król ustala oficjalną nazwę ministra i określa czy minister będzie obsługiwany przez odrębne ministerstwo; ministerstwo nosi nazwę odpowiadającą oficjalnym nazwom obsługiwanych ministrów.

Art. 7.
1. Premier kieruje pracami Rządu, w szczególności koordynuje współpracę między ministrami i sprawuje bezpośredni nadzór nad ich działalnością.
2. W ramach kierowania pracami Rządu Premier ustala w szczególności priorytety Rządu oraz szczegółowy plan jego prac.
3. W ramach nadzoru nad działalnością ministrów Premier może w szczególności uchylić akty urzędowe ministra; nie dotyczy to
rozporządzeń federalnych.
4. Minister kierujący określonym działem administracji federalnej, w ramach swojej właściwości:
(1) odpowiada za należyte funkcjonowanie podległych organów federalnych;
(2) jest przełożonym funkcjonariuszy federalnych zatrudnionych w podległych organach federalnych;
(3) odpowiada za opracowywanie programów federalnych i przedstawia je na forum Rządu;
(4) współpracuje z odpowiednimi organami Prowincji;
(5) wykonuje inne kompetencje przewidziane prawem.
5. Rozporządzenie federalne wydane przez Premiera może uszczegółowić zadania i kompetencje poszczególnych członków Rządu.
6. Premier na wniosek ministra może powoływać i odwoływać wiceministra jako funkcjonariusza podległego danemu ministrowi.

Art. 8.
1. Czynne i bierne prawo dostępu do forum Rządu mają członkowie Rządu, upoważnieni przez nich zastępcy, Król, Marszałek Izby Poselskiej oraz senatorowie.
2. Bierny lub czynny dostęp do forum Rządu mogą otrzymać osoby, które złożyły Premierowi wniosek o jego przyznanie – o ile jest to uzasadnione z punktu widzenia prac Rządu.

Art. 9.
1. W sprawach określonych prawem Królestwa, Rząd podejmuje decyzje w drodze uzgodnień prowadzonych przez Premiera.
2. Jeżeli podjęcie decyzji w drodze uzgodnień okaże się niemożliwe, Rząd podejmuje decyzje w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów.
3. Głosowanie polega na publikowaniu głosów przez członków Rządu na forum Rządu.
3a. W głosowaniu zwyczajnym dopuszcza się głosy „za”, „przeciw” lub „wstrzymuję się”.
3b. W głosowaniu alternatywnym dopuszcza się głosy wskazujące wybraną z opcji oraz głosy „przeciw wszystkim” lub „wstrzymuję się”.
4. Premier lub wyznaczony przezeń minister zarządza głosowanie, prowadzi je i ogłasza jego wyniki.
5. Rozporządzenie federalne wydane przez Premiera może wprowadzić zasadę głosowania przeciwko projektowi uchwały; w takim wypadku uchwałę uznaje się za podjętą, jeżeli w wyznaczonym przez Premiera terminie, nie krótszym aniżeli 3 dni, swój sprzeciw zgłosi mniej aniżeli połowa członków Rządu.

Art. 10.
1. W wypadkach nie cierpiących zwłoki Premier może wydać rozporządzenie federalne, którego wydanie przepisy odrębne powierzają Rządowi.
2. Rozporządzenie federalne wydane przez Premiera, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, obowiązuje nie dłużej aniżeli 21 dni.

Art. 11.
1. Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
2. Premier i ministrowie Królestwa, urzędujący w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują swoje stanowiska.