Program wyborczy Daniela von Witta – cz. 1

Klub Polityczny św. Augustyna ma przyjemność zaprezentować Państwu pierwszą część programu wyborczego Daniela von Witta. Obejmuje ona plan prac przyporządkowanych planowanym do utworzenia ministerstwom. Zachęcamy do lektury, a w dniach 24-26 marca do głosowania na Daniela von Witta.


Obrazekdziały administracji do przydzielenia:
sprawy wewnętrzne, sprawiedliwość

I. Referenda

Na początku roku weszła w życie nowa ustawa o referendach, która była przeze mnie bardzo głośno krytykowana. Władza dała ludziom fasadową demokrację. Namnożyła i „doprecyzowała” obywatelskie prawo do referendów tak, że z jednej strony, w federacji, obywatel nie może uczestniczyć bezpośrednio w podejmowaniu decyzji, a z drugiej strony, w krajach, ich obywatele mogą postanowić o odłączeniu się ich kraju od Dreamlandu. Trzeba przywrócić normalność, a za normalne uważam to, że skoro Suwerenem są wszyscy obywatele, to tak samo, jak wybierają sobie część rządzących, tak samo powinni mieć prawo podejmować decyzje w konkretnych sprawach, zarówno dotyczących stosunków wewnętrznych jak i zewnętrznych. Referenda zawsze powinny być wiążące. Przeprowadzanie referendów konsultacyjnych mija się z celem – to strata czasu i energii.

II. Edukacja elementarna i zawodowa

Tworzymy i likwidujemy szkoły, łączymy Uniwersytet z innymi instytucjami, i tak w kółko. Brak jednak skupienia się na treści i na tym, co byłoby najpotrzebniejsze nowemu mieszkańcowi. Przeglądając dział powitalny można natknąć się najczęściej na pytania o pracę oraz prośby o pomoc w wdrożeniu się w życie Królestwa. Tutorial jest słabo wyeksponowany i nadal za ubogi, zawierając wiedzę głównie teoretyczną. Brakuje praktycznych wskazówek oraz wiedzy dotyczącej tajników poszczególnych zawodów, które nowicjusze wykonują głównie w krajach i sektorze prywatnym, a także kompendium wiedzy o polityce Królestwa na przestrzeni choćby kilku ostatnich lat (aby obywatel nie musiał na nowo odkrywać Ameryki, zorientowawszy się, jakie partie o jakich profilach oraz jacy politycy rządzili w ostatnich latach). Nowej osobie nikt w federacji nie ufa, bo nikt jej nie zna, toteż specjalnie nie może ona liczyć tutaj na pracę. W dwóch na trzy kraje jest tak samo, tylko z innych powodów. Wszystko to sprawia, że nowy mieszkaniec otoczony jest szumem informacyjnym, z którym nie za bardzo wie, co może sam zrobić, a głównie właśnie samodzielnie musi sobie z tym radzić. Należy w tym obszarze polityki zmienić podejście: stworzyć dużo praktycznych treści edukacyjnych i podsunąć je nowicjuszom pod nos.

III. Porządek publiczny

Ustawa o forum dyskusyjnym wyrządza dużo szkód, tworząc kastę moderatorów (i administratorów, ale o nich będzie mowa przy omawianiu planów innego ministerstwa), która nie ponosząc żadnej odpowiedzialności, karze ludzi bardzo często według własnego widzimisię. KPA postuluje stworzenie urzędu federalnego strażnika, wybieranego przez obywateli na bazie jego obietnic o tym, jak porządku publicznego zamierza pilnować, pod rygorem poniesienia odpowiedzialności karnej, gdyby tych obietnic nie dotrzymywał karząc także za coś, o czym wcześniej nie poinformował swoich wyborców. To samo będzie dotyczyło innych przedstawicieli służb porządkowych, którzy działając na „swoich podwórkach” będą mogli tworzyć takie przepisy porządkowe, na jakie pozwolą im obywatele. Służby porządkowe będą odpowiadać tylko za (1) zarządzanie treścią (moderowanie wątków i postów poza ich kasowaniem i ingerowaniem w ich treść), oraz (2) pilnowanie porządku i rozładowywanie agresji (karanie mieszkańców). Przepisy projektu ustawy, który jest już w Parlamencie, nie przewidują możliwości stosowania nadzoru (najczęstszy środek stosowany dziś) ani ewaporacji (środek stosowany niedawno na masową skalę) – takich instrumentów nie będzie.

IV. Gwarancje dla przedsiębiorców

Fundusz Rozwoju Gospodarczego zostanie zlikwidowany. Możliwości przedsiębiorstw do tworzenia swojej potęgi ekonomicznej przy pomocy środków pieniężnych, których obieg zostałby w Funduszu wstrzymany, są bardzo ograniczone, przez co przedsiębiorstwom takim zamyka się możliwości rozwoju i ekspansji. FRG jest szkodliwy i antyrozwojowy. W jego miejsce pojawi się ustawa o gwarancjach rządowych uznawania wszystkich aktywów przedsiębiorstw, o ile zostały one nabyte lub wytworzone i nadają się do obrotu rynkowego. Oznacza to, że przedsiębiorstwa nie będą zmuszane do mrożenia środków finansowych, które zostałyby później zniszczone. Co więcej, będzie opłacać im się obracać tymi środkami finansowymi, aby nabywać i wytwarzać jak najwięcej aktywów, które zostaną uznane, gdyby kiedykolwiek w przyszłości, jakikolwiek system informatyczny symulujący życie gospodarcze powstał. Ponadto ustawa przewidywać będzie udział krajów w inwentaryzacji aktywów przedsiębiorstw wg wartości godziwej.

V. Przedsiębiorstwa państwowe

Skarb Królestwa posiada środki, które mogą być w części wykorzystane do tworzenia przedsiębiorstw państwowych na terenach martwej Domeny Królewskiej, która stałaby się przedmiotem rządowej ekspansji gospodarczej. Dwór Królewski przetarł tu szlaki – Korona zadeklarowała inwestowanie w dobrze rokujące przedsiębiorstwa, aby tym samym zapewnić sobie finansowanie w przyszłości. Pomysł ten powinien być zaadaptowany przez Rząd, który nie tylko oczekiwałby zysków, ale dałby możliwości obywatelom (głównie mieszkańcom Domeny Królewskiej) na udział w kilku flagowych projektach inwestycyjnych, dzięki czemu zostałyby stworzone dodatkowe miejsca pracy szczebla federalnego w przestrzeni gospodarczej, którą interesują się zarówno młodsi, jak i starsi obywatele.

VI. Prawo spadkowe

Najważniejszą częścią prawa cywilnego w Królestwie jest prawo spadkowe. Powinno być ono odbudowane i umożliwiać efektywne i szybkie otwieranie spadków po osobach ustałych oraz dzielić je na podstawie przepisów ustawy albo testamentu. W proces tworzenia miejsc, w których rejestrowane byłyby testamenty powinny być zaangażowane kraje Królestwa, na terenie których działają wszyscy obywatele. Podział spadku w dziedziczeniu ustawowym nie będzie różnił się wiele od tego obowiązującego przed laty – środki finansowe będą dziedziczyły: kraj Królestwa w 2/3, a Skarb Królestwa w 1/3; aktywa trwałe w całości dziedziczyć będzie kraj Królestwa; prawa własności instytucji i przedsiębiorstw – Skarb Królestwa.

VII. Adwokatura/Radcostwo Prawne

W dziale „sprawiedliwość” nadrzędnym zadaniem Ministerstwa będzie stworzenie instrumentów pomocy prawnej obywatelom, którzy unikają dochodzenia swoich praw w sądach i prokuraturze, a bardzo często nie znają również przepisów prawnych. Zgodnie z zasadą, że „nieznajomość prawa szkodzi”, stawia ich to w niekorzystnej pozycji w stosunku do aparatu władzy i administracji, który siłą rzeczy lepiej zna prawo, często je tworząc. Obywatele są często pozostawieni samym sobie także wtedy, gdy stawia się ich w stan oskarżenia lub wymierza im inne kary. Bardzo często naprzeciw siebie mają oskarżyciela publicznego albo moderatora (póki co, ma to się zmienić), którzy są zaprawieni w ściganiu przestępstw. W związku z powyższym należy stworzyć instytucje i instrumenty wsparcia dla obywateli „mających kontakt z prawem”, przynajmniej w formie punktu pomocy prawnej.

VIII. Krótkie procesy sądowe

Aby zachęcić obywateli do dochodzenia swych praw przed Sądem Królestwa należy wytłumaczyć im przebieg procesu sądowego prezentując konieczne poradniki. Zanim to się jednak stanie należy postępowania sądowe przede wszystkim skrócić, wdrażając system rozpraw. Polegałby on na tym, że wszystkie strony postępowania byłyby informowane o nieodległym terminie rozprawy, na którą musiałyby się kompletnie przygotować. Podczas rozprawy, która musiałaby się odbyć w ciągu jednego dnia, strony przedstawiałyby swoje stanowiska, a Sąd mógłby wydać orzeczenie kończące sprawę zaraz po jednej rozprawie. Taki tryb pracy Sądu zapewniłby jego większą atrakcyjność, wiarygodność i sensowność korzystania z prawa do sądu.

Obrazekdziały administracji do przydzielenia:
administracja

I. Zarządzanie instytucjami publicznymi

Aktualny sposób zarządzania instytucjami państwowymi szczebla federalnego jest nieefektywny. Kładzie się w nim nacisk na obsadzanie stanowisk kierowniczych, a nie na prowadzenie przez te instytucje działalności statutowej. Ulegnie to zmianie: wszystkie podlegające rządowi instytucje zostaną skierowane pod zarząd bezpośredni Ministra Administracji, wliczając w to także instytucje kultury i nauki. Zadaniem Ministerstwa będzie wyłącznie koordynacja administracyjno-finansowej strony ich działania. Każdy chętny mieszkaniec Królestwa będzie sam prowadził ich zadania na podstawie tutoriali przygotowanych pod kątem każdej marki wchodzącej w skład „grupy instytucji publicznych” pod zarządem Ministerstwa Administracji.

II. Informatyzacja państwa

Królewskie Służby Informatyczne prowadzą działania, o których wielu nie wie nic, a dodatkowym problemem jest mało przejrzysta polityka informacyjna połączona z brakiem strategii informatyzacji. Ich działania wydają się mieć charakter bieżącego zarządu i utrzymania sprawności działania państwa od tej strony, a także radzenia sobie z bieżącymi problemami. Nie wiadomo do końca, czy prowadzone są jakieś prace związane z informatyzacją gospodarki. Ministerstwo Administracji przygotuje reformę Królewskich Służb Informatycznych, przeprowadzi audyt informatyczny oraz sporządzi i wdroży zintegrowane działania Rządu Królewskiego i Królewskich Służb Informatycznych zmierzające do poprawy jakościowej funkcjonowania zautomatyzowanych systemów i rejestrów, włącznie z serwisem głównym Królestwa.

III. Miasta na prawie federalnym

Ministerstwo Administracji podejmie rozmowy z Koroną w celu wydzielenia i nadania niektórym miastom Domeny Królewskiej specjalnych praw, na mocy których będą one zarządzane przez Ministra Administracji. Każde z miast zostanie sprofilowane pod kątem jednej głównej i charakterystycznej dla niego działalności, w każdym przypadku o charakterze zarobkowym – za gospodarczy aspekt działania miast federalnych będzie odpowiadało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Minister Administracji uzyska odpowiednie tereny.

Obrazekdziały administracji do przydzielenia:
kultura

Przygotowania do Święta Królestwa

Ministerstwo Kultury najchętniej nie byłoby przez KPA w ogóle tworzone, ponieważ to sami obywatele mają tworzyć kulturę, a nie państwo, jednak utworzenie takiego ministerstwa jest teraz dość potrzebne z kilku powodów. Głównym jest przypadający w tym roku jubileusz 20-lecia Królestwa Dreamlandu. Chociaż moja kadencja skończy się tuż przed 1 sierpnia to Rząd Królewski musi i będzie poczuwał się do podjęcia przygotowań do obchodów tego święta. Przygotowania te, podjęte odpowiednio wcześnie, dadzą gwarancję organizacji wyjątkowych uroczystości oficjalnych i imprez towarzyszących. Tymi zadaniami zajmie się Minister Kultury, którym najprawdopodobniej będzie osoba spoza KPA. Z tego też powodu wszelkie inne prace Ministra będą jego autorskimi propozycjami.

Obrazekdziały administracji do przydzielenia:
promocja, sprawy zagraniczne

I. Promocja

Aktualny Rząd Królewski całkowicie zaniedbał działania promocyjne. Rząd KPA będzie chciał nadrobić straty w tej dziedzinie i rozpocząć stałe akcje promocyjne w mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych. Takie portale uważamy i uważaliśmy za największe źródła potencjalnych mieszkańców mikronacji. Użytkownicy takich portali posługują się słowem pisanym, często tworzą alternatywne wizje rzeczywistości, często są literatami czy miłośnikami polityki. W tych grupach należy szukać szans na poprawę stanu demograficznego Królestwa.

II. Sojusze z Elderlandem i Wandystanem oraz ich rozszerzenie

Należy zainicjować stałą współpracę wojskową na bazie istniejących traktatów z Elderlandem i Wandystanem, odbywać regularne spotkania kadry dowódczej, planować reakcje sojuszy na różne wydarzenia oraz pokazywać na arenie międzynarodowej aktywność i mobilność połączonych sił zbrojnych tych państw. W obecnych uwarunkowaniach tylko wspólne działanie może przynieść sukces wszystkim członkom tych sojuszy. Ponadto Rząd będzie starał się rozszerzyć swoje sojusze o jedno, dwa państwa. Chcielibyśmy również doprowadzić do sytuacji, aby nasze sojusze dwustronne zamieniły się w jeden większy blok militarny.

III. Księstwo Sarmacji i Królestwo Baridasu – Awara Południowa

W przeciwieństwie do Księstwa Sarmacji nie rozpoczniemy rozmów w sprawie Awary Południowej od demonstracji siły i szantażu „wyspa albo wojna”. Będziemy chcieli je podjąć zarówno z Księstwem Sarmacji, które w ostatnich tygodniach ponownie pokazuje swoją dominację nad Królestwem Baridasu, jak również z nim samym, bo to przecież do Królestwa Baridasu Awara Południowa należy. Liczę, że w pełni autonomiczne władze Królestwa Baridasu, będą chętne do rozmowy. Rząd Królewski podejmie szeroko zakrojone działania mające uczulić opinię międzynarodową na niesprawiedliwość, która dotknęła Królestwo Scholandii oraz fakt, że Awara Południowa powinna do Królestwa Scholandii wrócić, i że tak się stanie. Możliwości urzeczywistnienia tego scenariusza widzimy w KPA bardzo dużo.

IV. Republika Bialeńska

Sojusz pomiędzy Księstwem Sarmacji i Republiką Bialeńską jest nieporozumieniem. Ten pierwszy kraj będzie cynicznie wykorzystywał swojego partnera do realizacji swoich własnych interesów, z bardzo małą dozą prawdopodobieństwa, że i przy tym realizowane będą interesy Republiki. Pokazuje to chociażby wybór miejsca na kwaterę główną sojuszu. Bialeńczycy zgodzili się tutaj na udział w antydreamlandzkiej grze jako pionki, ale nie jako gracze. Celem działania Rządu KPA będzie odwrócenie Republiki Bialeńskiej lub doprowadzenie do jej wyjścia z tego sojuszu.

V. Podróże zagraniczne do państw rozwijających się

Nie tylko w polityce wewnętrznej będziemy stawiać na osoby aktywne. Będziemy na takie konie stawiać także na arenie międzynarodowej. Na antypodach Mikroświata istnieją państwa aktywne, w których zdeterminowani ludzie usiłują nieustannie rozwijać i podnosić jakość swych państw. Do takich krajów należy wyciągnąć rękę. Myślę, że nadszedł w końcu czas na złożenie wizyt w takich państwach jak Suderland, Brodria, Kugaria. Z częścią z nich nie posiadamy nawiązanych stosunków – powinno to ulec zmianie.

(-) Daniel von Witt

Dodaj komentarz