Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

U SK 2009/15/P [KWK]

BPSK nr 1014
LDKD #31170

UCHWAŁA
SĄDU KRÓLESTWA

Dnia 30 lipca 2009 roku

Sąd Królestwa w Wydziale V Prezydialnym w pełnym składzie:
Przewodniczący: Prezes SK król senior Artur Piotr
Sędzia SK: Robert markiz van Buuren

po rozpoznaniu w trybie pilnym na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2009 roku
sprawy SK 2009/15/P
z pytania prawnego: Przewodniczącego Komisji Wyborczej Królestwa
o treści: Czy możliwe jest dalsze prowadzenie procedury wyborczej czy też należy unieważnić wybory do Izby Poselskiej XIII Kadencji?

uchwala, co następuje:

W sytuacji, gdy liczba skutecznie zgłoszonych kandydatów, przy uwzględnieniu liczby mandatów przydzielonych poszczególnym okręgom wyborczym, uniemożliwia wybór minimalnej liczby posłów warunkującej ważność wyborów, Komisja Wyborcza Królestwa jest uprawniona do ogłoszenia nieważności wyborów w momencie ustalenia takiej okoliczności, zwłaszcza w sytuacji, gdy wcześniej przedłużano już termin do zgłaszania kandydatów.

UZASADNIENIE

(1)
Pełen zapis przebiegu postępowania dostępny jest w Pałacu Sprawiedliwości, Wydziale V Prezydialnym Sądu Królestwa (viewtopic.php?f=13&t=155&p=583#p583).

(2)
Z uwagi na tryb pilny nie przeprowadzono rozprawy, zaś uzasadnienie zostanie ograniczone jedynie do zasadniczych powodów rozstrzygnięcia.

(3)
Przewodniczący Komisji Wyborczej Królestwa zwrócił się o rozstrzygnięcie wątpliwości co do dalszego procedowania w sytuacji, gdy zgłoszona liczba kandydatów w poszczególnych okręgach, przy uwzględnieniu liczby przydzielonych poszczególnym okręgom mandatów, z góry wyklucza możliwość dokonania wyboru minimalnej liczby posłów, o której mowa w art. 28 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku – Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej (LDKD #30642; BPSK Nr 911; dalej: ufow).

(4)
Sąd Królestwa uznaje iż prowadzenie postępowania wyborczego w sytuacji, gdy z góry jest wiadomym iż postępowanie to nie zakończy się ważnym wynikiem, jest bezprzedmiotowe. Nakładanie na Komisję Wyborczą Królestwa w takiej sytuacji obowiązku prowadzenia postępowania wyborczego, powodowałoby zbędne obciążenie jej członków i innych uczestników wyborów, nie wyłączając kandydatów. Nie bez znaczenia jest i to, że działanie takie trywializowałoby sam akt głosowania, skoro dokonywany byłby on w tej sytuacji jako czcza formalność, pozbawiona jakiegokolwiek realnego znaczenia.

(5)
Ustawodawca w art. 22 ust. 4 ufow przewidział możliwość stwierdzenia nieważności wyborów przez Komisję Wyborczą Królestwa, jeszcze przed przeprowadzeniem samego głosowania. Przepis ten, stosowany w drodze analogii i w związku z art. 28 ufow, stanowi podstawę do uznania iż Komisja Wyborcza Królestwa ma takież samo uprawnienie w sytuacji, gdy liczba skutecznie zgłoszonych kandydatów, przy uwzględnieniu liczby mandatów przydzielonych poszczególnym okręgom wyborczym, uniemożliwia wybór minimalnej liczby posłów warunkującej ważność wyborów, zwłaszcza w sytuacji, gdy przedłużano już wcześniej termin do zgłoszenia kandydatów, tak jak miało to miejsce w aktualnie prowadzonym postępowaniu wyborczym.

(6)
Sąd Królestwa rozpoznał pytanie prawne w trybie pilnym uznając iż wymaga tego ważny interes publiczny. Z tego samego względu rozpoznał pytanie prawne mimo nieuiszczenia opłaty, od której Komisja Wyborcza Królestwa, mimo twierdzenia autora wniosku, nie została ustawowo zwolniona. Niemniej z uwagi na to, że w wyniku zadanego pytania doszło do podjęcia uchwały, zaś udzielenie odpowiedzi na tak postawione pytanie niewątpliwie leżało w interesie publicznym, Sąd Królestwa nie obciążył Komisji Wyborczej Królestwa kosztami nieuiszczonej opłaty.