Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

U SK 2013/3/P [KWK]

UCHWAŁA
SĄDU KRÓLESTWA

Dnia 17 lipca 2013 roku

Sąd Królestwa w Wydziale V Prezydialnym w pełnym składzie:
Przewodniczący: Prezes SK król senior prof. jur. net. Edward Artur
Członek: Sędzia SK król senior dr jur. net. Robert I

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lipca 2013 roku
sprawy: SK 2013/3/P
z wniosku: Komisarza Wyborczego Królestwa
o to, czy w świetle ustawy federalnej – Ordynacja do Izby Poselskiej i dotychczasowej praktyki głos pusty oddany w wyborach do Izby Poselskiej należy traktować jako nieważny

uchwala, co następuje:

I. Głos pusty oddany w wyborach do Izby Poselskiej, dla celów obwieszczenia Komisarza Wyborczego Królestwa, o którym mowa w art. 25 ustawy federalnej – Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej, traktuje się jako głos nieważny i dolicza do puli pozostałych głosów nieważnych.
II. Kosztami postępowania obciążyć Skarb Królestwa.

UZASADNIENIE

(1)
Pełen zapis przebiegu rozprawy dostępny jest w Pałacu Sprawiedliwości (viewtopic.php?f=105&t=2683)

(2)
Komisarz Wyborczy Królestwa, w ramach wykonywania swych obowiązków natrafiwszy na wątpliwość prawną, zwrócił się z pytaniem jak w tenorze sentencji uchwały.

(3)
Zgodnie z art. 25 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku – Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej (jt. z dn. 4 lipca 2013 roku, dalej: Ordynacja wyborcza) Komisarz Wyborczy Królestwa obowiązany jest, obwieszczając o wyniku wyborów do Izby, podać do wiadomości publicznej między innymi „liczbę głosów nieważnych, w tym pustych”. Rację ma zarazem wnioskodawca, że dotychczasowa praktyka administracyjna wskazuje jednak na to, że głosy puste traktowane są jako ważne.

(4)
Ze swej istoty głos pusty jest głosem oddanym przez uprawnioną osobę (osobę posiadającą w chwili głosowania prawo czynne wyborcze) bez wskazywania na któregokolwiek z kandydatów. Zgodnie z art. 23 Ordynacji wyborczej obywatel może zrealizować swoje czynne uprawnienie wyborcze na jeden z dwóch sposobów: poprzez wskazanie kandydata lub poprzez oddanie głosu pustego. Celem takiego alternatywnego ukształtowania uprawnienia jest umożliwienie udziału w wyborach również tym wyborcom, którzy nie chcą wskazywać swojego faworyta z listy zarejestrowanych kandydatów.

(5)
Jak słusznie zauważa wnioskodawca, zgodnie z brzmieniem art. 25 Ordynacji wyborczej głosy puste dla celów obwieszczenia, o którym mowa w tym przepisie ustawy, niewątpliwie traktowane powinny być jako nieważne i zliczone razem z pozostałymi głosami nieważnymi.

(6)
Z drugiej strony zważyć należy znaczenie wspomnianego już wyżej art. 23 Ordynacji wyborczej, zgodnie z którym każdy wyborca uprawniony jest do zrealizowania swojego czynnego prawa wyborczego na jeden z dwu alternatywnych sposobów: poprzez oddanie głosu na jednego z kandydatów lub poprzez oddanie głosu pustego.

(7)
Z powyższego powodu Sąd Królestwa uznaje, że w przedmiotowej sprawie art. 23 i art. 25 ust. 1 (3) Ordynacji wyborczej, traktowane łącznie, mają takie znaczenie, że dla celów statystycznych głosy puste zliczane są w obwieszczeniu o wyniku wyborów wraz z głosami nieważnymi, przy czym liczba głosów pustych musi być podana również osobno, ale zarazem liczba wyborców, którzy oddali głosy puste, niewątpliwie musi być wliczana do informacji o frekwencji wyborczej, co zresztą praktykowano również dotychczas. Jednocześnie Sąd Królestwa zachęca ustawodawcę do rozważenia, czy nie warto dokonać zmiany prawa takiego, by głosy puste dla celów statystycznych i informacyjnych traktować jako oddane ważnie.

Mając powyższe na uwadze, uchwalono jak w sentencji.

(-) prof. jur. net. Edward A. Krieg, RS.
(-) dr jur. net. Robert I, RS.