Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

UF o Skarbie Królestwa

BPSK nr 3880
FDKD nr 23/3230
USTAWA FEDERALNA
z dnia 21 listopada 2013 roku
o Skarbie Królestwa.

My, Marcin Mikołaj, Król Dreamlandu i Elderlandu, Najwyższy Zwierzchnik Furlandii i Luindoru w Unię Saudadzką złączonych, Morlandu, Surmali i Weblandu, Suzeren Monderii oraz Amwelandii, Luskanii i Croranu, Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Obu Królestw, etc.

na wniosek Posłów w Izbie Poselskiej zgromadzonych stanowimy, co następuje:

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

Art. 1.
1. Ustawa określa:
(1) organizację wewnętrzną i zarządzanie Skarbem Królestwa,
(2) zasady gospodarowania mieniem Skarbu Królestwa,
(3) zasady funkcjonowania jednostek finansów publicznych i zarządzania finansami publicznymi.
2. Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o:
(1) Ministrze Finansów, rozumie się przez to federalnego ministra właściwego do spraw budżetu,
(2) Ministrze Skarbu, rozumie się przez to federalnego ministra właściwego do spraw mienia Królestwa.

ROZDZIAŁ II
Skarb Królestwa

Art. 2.
1. Skarb Królestwa jest właścicielem całego majątku Królestwa, nieprzekazanego innym podmiotom.
2. Skarb Królestwa posiada osobowość prawną.
3. Skarb Królestwa jest oddzielony od osobistego majątku Króla.
4. Skarb Królestwa działa przez swój organ, którym jest Minister Skarbu.

Art. 3.
1. Majątek Królestwa stanowią każde aktywa materialne, wartości niematerialne i prawne oraz inne prawa, które mogą być przedmiotem wyceny, w posiadanie którego Skarb Królestwa wszedł z mocy prawa lub na innych zasadach prawem przewidzianych lub przez nie dopuszczonych.
2. Minister Skarbu rozporządza całym majątkiem Królestwa, z wyjątkiem tego, którym może rozporządzać Minister Finansów,:
(1) w sposób zapewniający należyte funkcjonowanie Królestwa, jego organów władzy i instytucji administracji publicznej, a także w sposób zapewniający należyte realizowanie zadań publicznych,
(2) w celu finansowania budżetu Królestwa poprzez zasilanie go w przychody publiczne i umożliwianie osiągania dochodów z majątku Królestwa; w zakresie finansowania budżetu Królestwa Minister Skarbu współpracuje z Ministrem Finansów zapewniając niezbędne środki na realizację potrzeb finansowych budżetu Królestwa.
3. Minister Skarbu może zarządzać majątkiem Królestwa także w celu jego pomnażania jeżeli nie uszczupla to majątku przeznaczonego do realizacji zadań określonych w ust. poprzedzającym.
4. Minister Finansów rozporządza majątkiem Królestwa, który stanowią inwestycje krótkoterminowe, w tym środki pieniężne, oraz należności Skarbu Królestwa z tytułu gromadzenia dochodów publicznych jeżeli odrębne przepisy tak stanowią, w celu realizacji procesów finansów publicznych, o których mowa w art. 5.

Art. 4.
1. Minister Skarbu sporządza sprawozdanie zawierające wykaz majątku Królestwa nabytego i zbytego w ciągu ostatniego półrocza.
2. Sprawozdanie obejmuje nazwę lub rodzaj majątku, a w przypadku gruntów i nieruchomości również ich położenie, wartość oraz cenę otrzymaną lub uiszczoną.
3. Sprawozdanie podlega ogłoszeniu.

ROZDZIAŁ III
Budżet Królestwa, środki publiczne, nadwyżka i deficyt budżetu

Art. 5.
Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych, a w szczególności:
(1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych,
(2) wydatkowanie środków publicznych,
(3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu Królestwa,
(4) zarządzanie nadwyżką lub deficytem budżetowym i sposobami jego finansowania.

Art. 6.
1. Środkami publicznymi są:
(1) dochody publiczne,
(2) przychody budżetu Królestwa pochodzące z sprzedaży majątku Królestwa, spłat pożyczek udzielonych przez Skarb Królestwa lub z otrzymanych pożyczek przez Skarb Królestwa,
2. Dochodami publicznymi są:
(1) daniny publiczne, którymi są podatki, opłaty i oraz inne wpływy na rzecz Skarbu Królestwa o charakterze bezzwrotnym, które muszą być określone odrębnymi przepisami,
(2) wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług przez podmioty budżetu lub jednostki dotowane,
(3) wpływy z majątku Królestwa, którymi są wpływy z umów najmu, dzierżawy i innych o podobnym charakterze, odsetki od udzielonych pożyczek i posiadanych papierów wartościowych oraz wpłaty z zysku przedsiębiorstw, do których Skarb Królestwa ma prawa własności,
(4) spadki, darowizny i zapisy,
(5) odszkodowania, odsetki karne, kary i grzywny.
3. Środki publiczne przeznacza się na:
(1) wydatki publiczne,
(2) rozchody publiczne.
4. Rozchodami publicznymi są:
(1) spłaty otrzymanych pożyczek,
(2) wykup papierów wartościowych,
(3) udzielone pożyczki.

Art. 7.
1. Nadwyżkę budżetową stanowi dodatnia różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi. Nadwyżka budżetowa zasila Skarb Królestwa.
2. Deficyt budżetowy stanowi ujemna różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi. Deficyt budżetowy obciąża Skarb Królestwa.

Art. 8.
1. Budżet Królestwa określa:
(1) łączną kwotę prognozowanych dochodów budżetu Królestwa,
(2) łączną kwotę planowanych wydatków budżetu Królestwa,
(3) kwotę planowanego deficytu lub kwotę planowanej nadwyżki budżetu Królestwa wraz z źródłem jego pokrycia lub celem jej przeznaczenia,
(4) łączną kwotę prognozowanych przychodów budżetu Królestwa,
(5) łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu Królestwa,
(6) kwotę planowanego salda przychodów i rozchodów budżetu Królestwa.
2. Budżet Królestwa sporządza się z uwzględnieniem zasady szczegółowości:
(1) dla dochodów oraz przychodów i rozchodów do dwóch poziomów,
(2) dla wydatków maksymalnie do czterech poziomów.
3. Dochody budżetu Królestwa grupuje się zgodnie z klasyfikacją określoną w art. 6 ust. 2. Dochody budżetu generowane przez określone podmioty budżetu, określa się także w podziale na podmioty budżetu.
4. Wydatki budżetu Królestwa dzieli się na podmioty budżetu.
5. Podmioty budżetu dzielą swoje wydatki na zadania publiczne, w ramach wykonywania których mogą być finansowane jednostki dotowane.
6. Wydatki na zadania publiczne lub jednostki dotowane mogą być dzielone na grupy wydatków:
(1) wynagrodzenia, uposażenia lub inne świadczenia o podobnym charakterze,
(2) pozostałe wydatki bieżące,
(3) wydatki majątkowe,
(4) wydatki na pokrycie kosztów finansowych.
7. Wydatki związane z:
(1) obsługą deficytu budżetu ponosi się w ramach ministerstwa ds. budżetu,
(2) utrzymaniem majątku Królestwa ponosi się w ramach ministerstwa ds. mienia Królestwa.
8. Przychody i rozchody budżetu określa się w podziale na źródła i miejsca rozchodowania.

Art. 9.
1. Prowincje Królestwa prowadzą autonomiczną gospodarkę finansową na zasadach, jakie może określać prawo krajowe.
2. Przepisy art. poprzedzającego odnoszące się do poszczególnych części budżetu Królestwa i art. 18 nie mają zastosowania do prowincji.
3. Budżet Królestwa uwzględnia wydatki budżetu Królestwa na rzecz prowincji w formie dotacji ogólnej.
4. Zasady ustalania dotacji ogólnej dla prowincji określają odrębne przepisy.

ROZDZIAŁ IV
Podmioty budżetu i jednostki dotowane

Art. 10.
1. Podmiot budżetu jest podstawową jednostką podziału środków publicznych budżetu Królestwa.
2. Podmiotem budżetu:
(1) jest każdy organ naczelnej władzy publicznej lub jednostka organizacyjna obsługująca ten organ, który musi być określony Konstytucją lub ustawą, jeśli tę formę ustanowienia takiego organu przewiduje Konstytucja,
(2) jest każda prowincja Królestwa,
(3) może być inny federalny organ władzy publicznej lub organ administracji ustanowiony aktem podkonstytucyjnym, jeżeli wykonywane przez niego zadania publiczne wymagają autonomicznego i bezpośredniego finansowania z budżetu Królestwa.
3. O statusie podmiotu budżetu może także stanowić odnośna ustawa.

Art. 11.
1. Jednostką dotowaną jest każda instytucja lub organ uzyskujący środki publiczne od co najmniej jednego podmiotu budżetu w drodze dotacji, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Jednostek dotowanych nie wyszczególnia się i nie podporządkowuje dla prowincji Królestwa. Właściwe prawo krajowe może określać zasady finansowania organów i instytucji publicznych szczebla krajowego.
3. Jednostki dotowane mogą być tworzone i likwidowane przez organy, o których mowa w ust. 2 pkt. 1 art. poprzedzającego, w drodze właściwego aktu wykonawczego, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
4. Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, określi sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek dotowanych, a w szczególności:
(1) sposób i tryb sporządzania planów finansowych,
(2) tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków,
(3) sposób ustalania i cel przeznaczania nadwyżki środków publicznych lub źródła pokrywania deficytu środków publicznych.

Art. 12.
Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, określi listę podmiotów budżetu i jednostek dotowanych.

ROZDZIAŁ V
Zasady budżetowe

Art. 13.
1. Gospodarka środkami publicznymi jest jawna.
2. Zasada jawności wyrażana jest w szczególności przez:
(1) jawność debaty budżetowej w Izbie Poselskiej,
(2) jawność debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu Królestwa w Izbie Poselskiej,
(3) udostępnianie przez podmioty budżetu i jednostki dotowane sprawozdań finansowych uwzględniających cele wydatkowania środków publicznych i wykaz podmiotów, które te cele realizowały.

Art. 14.
1. Dochody i wydatki publiczne oraz przychody i rozchody publiczne podmioty budżetu i jednostki dotowane powinny klasyfikować i prezentować w sposób przejrzysty.
2. Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, może określić zasady klasyfikowania i prezentowania dochodów i wydatków publicznych oraz przychodów i rozchodów publicznych.

Art. 15.
1. Sposób gromadzenia środków publicznych z różnych tytułów regulują odrębne przepisy.
2. Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach określonych w:
(1) ustawie budżetowej,
(2) planie finansowym jednostki dotowanej.
3. Wydatki publiczne powinny być dokonywane:
(1) w sposób celowy i oszczędny,
(2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,
(3) w wysokości i terminach wynikających z zaciągniętych lub wynikających z innych przepisów zobowiązań.
4. Podmioty budżetu i jednostki dotowane mogą dokonywać lokat wolnych środków publicznych w różne inwestycje, jeżeli nie stwarza to zagrożenia dla realizacji ich zadań.
5. W razie nabycia akcji, udziałów lub innych praw do przedsiębiorstw przez podmioty budżetu lub jednostki dotowane te instrumenty finansowe stają się z chwilą nabycia własnością Skarbu Królestwa, a prawo do rozporządzania nimi nabywa Minister Skarbu.

Art. 16.
1. Dochody i przychody ujmowane w budżecie Królestwa i planie finansowym stanowią wartości prognozowane.
2. Wydatki i rozchody ujmowane w:
(1) budżecie Królestwa stanowią nieprzekraczalne limity,
(2) planie finansowym jednostki dotowanej mogą ulec zwiększeniu, jeżeli:
a) przychody zostały zrealizowane na wyższym poziomie od planowanego,
b) zwiększenie nie spowoduje zwiększenia dotacji od podmiotu budżetu lub zwiększenia zobowiązań.

ROZDZIAŁ VI
Procedura budżetowa

Art. 17.
1. Minister Finansów określi w drodze obwieszczenia co najmniej na 60 dni przed końcem obowiązującego okresu budżetowego, ustalony kolejny okres budżetowy, który nie może być krótszy niż kwartał.
2. Kierownicy podmiotów budżetu i jednostek dotowanych mogą składać plany finansowe na okres budżetowy ustalony zgodnie z ust. poprzedzającym, Ministrowi Finansów co najmniej na 40 dni przed końcem obowiązującego okresu budżetowego.
3. Kierownicy jednostek dotowanych muszą ponadto wskazać podmioty budżetu, z których mają otrzymać fundusze przy założeniu, że dany wydatek nie może być finansowany z więcej niż jednego źródła jednocześnie.
4. Informacje powiązane w planach finansowych podmiotów budżetu i jednostek dotowanych muszą być zgodne. Różnice wyjaśnia Minister Finansów.
5. Jeżeli w planie finansowym złożonym zgodnie z trybem określonym w ust. poprzedzającym ujęto kwoty, które mogą stanowić wydatki budżetu Królestwa, plan finansowy traktuje się także jako wniosek o przyznanie dotacji.
6. Minister Finansów może przydzielić kwotę mniejszą niż wnioskowana.
7. Ust. poprzedzający nie ma zastosowania do prawidłowo złożonych wniosków przez sądy oraz w sytuacji określonej w art. 25.

Art. 18.
1. W przypadku niezłożenia planu finansowego w terminie określonym w ust. 2 art. poprzedzającego Minister Finansów kierując się obowiązującymi przepisami w przedmiocie finansowania poszczególnych podmiotów budżetu i jednostek dotowanych lub określonych grup ich wydatków oraz dostępną wiedzą na temat mogących powstać lub powstałych zobowiązań podmiotów budżetu i jednostek dotowanych, samodzielnie opracowuje plan finansowy dla takiego podmiotu budżetu lub jednostki dotowanej.
2. W przypadku braku możliwości zdobycia jakichkolwiek informacji określonych w ust. poprzedzającym Minister Finansów ustala prowizorium budżetowe podmiotu budżetu wyznaczając wartość funduszy należnych w wysokości 75% planu finansowego podmiotu budżetu z ostatnio uchwalonej ustawy budżetowej, którą w całości przeznacza na rezerwę ogólną tego podmiotu budżetu.

Art. 19.
1. Minister Finansów określa w budżecie Królestwa wartość rezerwy ogólnej budżetu Królestwa w wysokości nie większej niż 10% całkowitej sumy wydatków budżetu Królestwa.
2. O uruchamianiu środków publicznych z rezerwy ogólnej decyduje Minister Finansów za zgodą Premiera Rządu Królewskiego, na wniosek kierownika podmiotu budżetu.

Art. 20.
1. Ustawa budżetowa jest podstawą gospodarki finansowej Królestwa.
2. Ustawa budżetowa obejmuje budżet Królestwa opracowany zgodnie z art. 8.
3. Projekt ustawy budżetowej Minister Finansów przedstawia Rządowi Królewskiemu i Izbie Poselskiej co najmniej na 30 dni przed końcem obowiązującego okresu budżetowego, wraz z uzasadnieniem.
4. Uzasadnienie projektu ustawy budżetowej winno zawierać w szczególności:
(1) podstawowe cele polityki gospodarczej i finansowej Królestwa,
(2) kierunki prowadzonej polityki fiskalnej i możliwe ich zmiany,
(3) przewidywane wykonanie budżetu Królestwa za okres budżetowy poprzedzający okres budżetowy, który dotyczy projektu ustawy budżetowej,
(4) umotywowanie dokonywania poszczególnych wydatków budżetowych.
5. W razie niezłożenia projektu ustawy budżetowej w terminie określonym w ust. 3 Izba Poselska może uchwalić wotum nieufności wobec Ministra Finansów.
6. Ustawa budżetowa jest uchwalana przez Izbę Poselską najpóźniej do ostatniego dnia okresu budżetowego poprzedzającego okres budżetowy określony w ustawie budżetowej.
7. W razie nieuchwalenia ustawy budżetowej w terminie, o którym mowa w ust. poprzedzającym Minister Finansów niezwłocznie, w drodze rozporządzenia, ogłasza prowizorium budżetu Królestwa na okres jednego miesiąca począwszy od dnia następującego po ostatnim dniu zakończonego okresu budżetowego.
8. Prowizorium budżetu Królestwa jest tymczasowym planem finansowym Królestwa obejmującym tylko kwoty zobowiązań z tytułu wynagrodzeń i świadczeń o podobnym charakterze, finansowanych w pierwszej kolejności z środków właściwego podmiotu budżetu lub jednostki dotowanej, a następnie z Skarbu Królestwa.
9. Izba Poselska uchwala ustawę budżetową w okresie obowiązywania prowizorium budżetu Królestwa.
10. Nieuchwalenie ustawy budżetowej w dodatkowym terminie uprawnia Króla do rozwiązania Izby Poselskiej i zarządzenia przedterminowych wyborów.
11. Przepisu ust. poprzedzającego nie stosuje się, jeżeli Król zarządził wybory w normalnym trybie lub w sytuacjach regulowanych przepisami odrębnymi, w trakcie obowiązywania prowizorium budżetu Królestwa.
12. Izba Poselska wyłoniona w wyborach uchwala ustawę budżetową w ciągu 30 dni od ukonstytuowania się. Przez cały ten okres obowiązuje prowizorium budżetu Królestwa na każdy kolejny miesiąc.
13. W razie nieuchwalenia ustawy budżetowej zgodnie z trybem określonym w ust. poprzedzającym, stosuje się odpowiednio ust. 10-11.

Art. 21.
1. Ustawa budżetowa nie może zawierać przepisów zmieniających inne ustawy lub dekrety.
2. Ustawa budżetowa może upoważniać Ministra Finansów do dokonywania przesunięć w budżecie Królestwa w części dotyczącej wydatków budżetowych, w drodze zarządzenia. W pozostałych przypadkach wymagana jest zmiana ustawy budżetowej.
3. Ustawa budżetowa może stwierdzać, że środki publiczne z niezrealizowanych wydatków budżetowych zasilają właściwe podmioty budżetu lub jednostki dotowane. W przypadku braku tego zapisu w ustawie budżetowej, podlegają one zwrotowi.

Art. 22.
1. Minister Finansów może wypłacać środki publiczne na podstawie ustawy budżetowej w jednej, dwóch, trzech lub czterech transzach, co jest uzależnione od długości okresu budżetowego.
2. Częstotliwość wypłacania poszczególnych transz Minister Finansów ustala z poszczególnymi kierownikami podmiotów budżetu, dopasowując wypłaty do harmonogramu dokonywania wydatków przez podmioty budżetu.

Art. 23.
1. Minister Finansów sprawuje ogólną kontrolę nad wykonaniem ustawy budżetowej.
2. Uprawnienia kontrolne upoważniają Ministra Finansów do uzyskiwania informacji o stanie wykonania planów finansowych podmiotów budżetu lub jednostek dotowanych, na każde żądanie.
3. W przypadku stwierdzenia:
(1) niegospodarności,
(2) opóźnień w realizacji zadań,
(3) naruszenia ustawy budżetowej lub niniejszej ustawy
lub w przypadku niezłożenia informacji o stanie wykonania planu finansowego Minister Finansów może, w drodze postanowienia, podjąć decyzję o blokadzie wypłaty kolejnych transz lub zastosować przepis art. 25.

Art. 24.
1. Najpóźniej do 30 dni od zakończenia okresu budżetowego podmioty budżetu i jednostki dotowane są obowiązane przedłożyć Ministrowi Finansów raporty z wykonania planów finansowych w ramach budżetu Królestwa.
2. Minister Finansów przedstawia Rządowi Królewskiemu i Izbie Poselskiej sprawozdanie z wykonania budżetu Królestwa sporządzone w układzie właściwym dla ustawy budżetowej, najpóźniej do 60 dni od zakończenia okresu budżetowego.
3. Po zakończeniu ewentualnej debaty w Izbie Poselskiej nad sprawozdaniem z wykonania budżetu Królestwa, podlega ono ogłoszeniu przez Ministra Finansów.

Art. 25.
Niewywiązanie się z obowiązków określonych w art. 22 i ust. 1 art. poprzedzającego lub naruszenia określonego w art. 22 Minister Finansów:
(1) obniża kwotę przydzielaną podmiotowi budżetu lub jednostce dotowanej podczas stosowania przepisu art. 16 na kolejny okres budżetowy,
(2) może upublicznić obwieszczając listę podmiotów budżetu i jednostek dotowanych niewywiązujących się z obowiązków lub dopuszczających się naruszeń.

ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe

Art. 26.
Obsługę prawną Skarbu Królestwa zapewnia Prokurator Generalny Królestwa.

Art. 27.
Ustawy budżetowe obowiązujące w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają wykonalności na zasadach w nich określonych, a w zakresie nieuregulowanym na podstawie niniejszej ustawy.

Art. 28.
1. Uchyla się Ustawę Federalną z dnia 23 maja 2009 roku o Skarbie Królestwa.
2. Niniejsza ustawa wchodzi w życie w 7 dniu od ogłoszenia.

(-) Marcin Mikołaj, R.