Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

UF o edukacji [t.j.] [arch.]

BPSK nr 3886
FDKD nr 23/3243
Tekst jednolity
USTAWA FEDERALNA
z dnia 26 listopada 2013
[j.t. z dnia 4 maja 2014]
o edukacji

My, Marcin Mikołaj, Król Dreamlandu i Elderlandu, Najwyższy Zwierzchnik Furlandii i Luindoru w Unię Saudadzką złączonych, Morlandu, Surmali i Weblandu, Suzeren Monderii oraz Amwelandii, Luskanii i Croranu, Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Obu Królestw, etc.

na wniosek Posłów w Izbie Poselskiej zgromadzonych stanowimy, co następuje:

Art. 1.
Ilekroć w niniejszej ustawie mowa jest o:
1. Ministrze, rozumie się przez to ministra Rządu Królewskiego właściwego do spraw nauki.
2. Uczelni wyższej, rozumie się przez to instytucję działającą na terenie Królestwa, posiadającą osobowość prawną i zarejestrowaną w Centralnym Rejestrze Instytucji i Przedsiębiorstw, której ustawa federalna, dekret królewski lub akt prawny wydany na podstawie tychże nadał status uczelni wyższej.
3. Instytucji oświaty, rozumie się przez to instytucję działającą na terenie Królestwa, posiadającą osobowość prawną, niebędącą uczelnią wyższą, prowadzącą działalność edukacyjną i spełniającą wymogi określone niniejszą ustawą.
4. Szkole, rozumie się przez to instytucję oświaty posiadającą status szkoły.
5. Poświadczeniu ukończenia nauki, rozumie się przez to dokument stwierdzający o zakończeniu pobierania nauk w instytucji oświaty przez ucznia.
6. Egzaminie końcowym, rozumie się przez to procedurę sprawdzającą wiedzę i umiejętności ucznia, której pozytywny wynik warunkuje otrzymanie poświadczenia ukończenia nauki.
7. Rozumienie terminów „uczelnia wyższa”, „instytucja oświaty”, „szkoła”, „poświadczenie ukończenia nauki” i „egzamin końcowy” zdefiniowane ustępami poprzedzającymi stosuje się także w innych aktach prawnych, chyba, że dany akt prawny stanowi inaczej.

Art. 2.
Niniejsza ustawa reguluje kwestie związane z działalnością instytucji oświaty.

Art. 3.
1. Instytucje oświaty mogą być prowadzone przez:
a) ministra (jako organ administracji publicznej)
b) prowincje Królestwa
c) osoby prywatne
2. Instytucje oświaty muszą prowadzić działalność na podstawie statutu. Statut nadaje instytucji oświaty jej właściciel, chyba, że jej statut stanowi inaczej. Statut określa:
a) nazwę i siedzibę instytucji
b) sposób jej finansowania
c) organy zarządzające instytucji
d) długość trwania nauki w instytucji
e) zasady przyznawania poświadczeń ukończenia nauki
3. W przypadku instytucji oświaty prowadzonych przez prowincje Królestwa, za statut uznaje się akt prawny wydany przez organ sprawujący władzę ustawodawczą w danej prowincji.

Art. 4.
Minister prowadzi rejestr szkół w formie rozporządzenia federalnego, określającego instytucje oświaty posiadające status szkoły.

Art. 5.
1. Status szkoły może być nadany instytucji oświaty, która spełnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra.
2. Instytucje oświaty składają wnioski o nadanie statusu szkoły do ministra. Do wniosku należy załączyć zarys programu nauczania wykładanego w szkole.
(w brzmieniu nadanym ustawą federalną z dnia 4 maja 2014 BPSK nr 4069)
3. Minister ma prawo odmówić przyjęcia wniosku o nadanie statusu szkoły w przypadku, gdy zajdzie podejrzenie niemerytoryczności przedstawionego programu nauczania.
4. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, minister umieszcza wnioskującą instytucję w rejestrze szkół, o którym mowa w artykule poprzedzającym.
5. W przypadku odmowy umieszczenia instytucji w rejestrze szkół, minister jest zobowiązany zamieścić na Forum Dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu uzasadnienie swojej odmowy.
6. Na decyzję ministra w sprawie nadania statusu szkoły przysługuje odwołanie do Premiera Rządu Królewskiego lub do Króla, jeżeli minister pełni jednocześnie funkcję Premiera Rządu Królewskiego.

Art. 6.
Niniejsza ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

(-) Marcin Mikołaj, R.