Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

UF o Parlamencie Królewskim

USTAWA FEDERALNA
z dnia 18 kwietnia 2015 roku

o Parlamencie Królewskim

My, Marcin Mikołaj, Król Dreamlandu i Elderlandu, Najwyższy Zwierzchnik Furlandii i Luindoru w Unię Saudadzką złączonych, Morlandu, Surmali i Weblandu, Suzeren Monderii oraz Amwelandii, Luskanii i Croranu, Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Obu Królestw, etc.

na wniosek Posłów w Izbie Poselskiej zgromadzonych stanowimy, co następuje:

Rozdział I. Przepisy ogólne

Art. 1.
1. Parlament Królewski, zwany dalej „Parlamentem” stanowi częściowo demokratyczną reprezentację Narodu.
2. Kadencja Parlamentu trwa 4 miesiące.

Art. 2.
1. W skład Parlamentu wchodzą senatorowie i lordowie senatorowie, zwani łącznie „parlamentarzystami”.
2. Senatorowie są wybierani w równych, tajnych, bezpośrednich i powszechnych wyborach parlamentarnych. Przeprowadzanie wyborów regulują przepisy odrębne.
3. Lordowie senatorowie są wyznaczani przez Króla spośród królów seniorów i arystokratów. Wyznaczenia lordów senatorów dokonuje się w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów senatorów, jeżeli jest to konieczne do ukonstytuowania się Parlamentu Królewskiego, zaś w innych przypadkach – w każdym czasie podczas kadencji.
4. Funkcji senatora i lorda senatora nie łączy się.

Rozdział II. Inicjatywa ustawodawcza

Art. 3.
1. Prawo przedkładania Parlamentowi projektów ustawodawczych przysługuje:
(1) Królowi;
(2) parlamentarzyście;
(3) Rządowi Królewskiemu;
(4) Prezesowi Sądu Królestwa w zakresie ustroju wymiaru sprawiedliwości oraz postępowania sądowego;
(5) cechowi w zakresie zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz w zakresie przedmiotu działalności cechu określonego jego statutem;
(6) grupie liczącej co najmniej trzech obywateli Królestwa.
2. Wyłożenie projektu ustawodawczego przez podmioty określone w pkt. 5‐6 ust. poprzedzającego następuje w odpowiednim dziale sekcji forum dyskusyjnego „SPRAWY URZĘDOWE”.

Rozdział III. Tryb pracy Parlamentu Królewskiego

Art. 4.
1. Parlament obraduje na forum dyskusyjnym Królestwa w wyodrębnionym dziale, zwanym dalej „salą obrad Parlamentu”.
2. Czynne prawo dostępu do sali obrad Parlamentu przysługuje członkom Parlamentu, członkom Rządu Królewskiego, Prezesowi Sądu Królestwa i Królowi.
3. Bierne prawo dostępu do sali obrad Parlamentu przysługuje każdemu obywatelowi Królestwa.
4. Marszałek Parlamentu na wniosek Premiera Rządu Królewskiego lub Króla nadaje czynne prawo dostępu do sali obrad Parlamentu funkcjonariuszowi publicznemu Królestwa w zakresie określonej debaty lub głowie obcego państwa w celu zapewnienia wystąpienia.

Art. 5.
1. Pracami Parlamentu kieruje Marszałek wybrany przez Parlament z swojego grona.
2. Parlament może wybrać z swego grona Wicemarszałka lub Wicemarszałków.
3. Pierwszy wybór Marszałka i Wicemarszałka lub Wicemarszałków przeprowadza Marszałek Senior wskazany przez Króla.
4. Marszałkiem Seniorem jest lord senator, który najdłużej posiada obywatelstwo Królestwa, a w razie braku lorda senatora senator, który w wyborach uzyskał największą liczbę głosów, a gdyby takich senatorów było dwóch wówczas ten, który posiada obywatelstwo Królestwa dłużej.

Art. 6.
1. W Parlamencie funkcjonują stronnictwa parlamentarne i kluby partyjne.
2. Klub partyjny tworzą parlamentarzyści należący do jednej partii politycznej.
3. Istnieją dwa stronnictwa parlamentarne: zielone i niebieskie.
4. Stronnictwa funkcjonują na podstawie przyjętych przez siebie regulaminów i w zgodzie z przyjętą doktryną polityczną.
5. Akces do stronnictwa parlamentarnego zgłasza każdy parlamentarzysta i każdy klub partyjny.
6. Stronnictwa parlamentarne wybierają ze swego grona przewodniczących.
7. Przewodniczącym klubu partyjnego jest zasiadający w Parlamencie przewodniczący partii lub wyznaczony przez niego członek partii.

Art. 7.
1. Projekt ustawodawczy prawidłowo złożony składa się z:
(1) treści proponowanej ustawy;
(2) szczegółowego uzasadnienia wyjaśniającego skutki wejścia w życie proponowanej ustawy;
(3) jednolitych tekstów wszystkich aktów normatywnych zmienianych przez proponowaną ustawę i uwzględniających zapisy zmieniające.
2. Jeżeli projekt ustawodawczy zakłada dokonanie zmian w systemach informatycznych Królestwa lub jeżeli wykonanie proponowanej ustawy będzie wiązać w skutkach takie zmiany, Marszałek Parlamentu jest obowiązany zwrócić się z wnioskiem do Królewskich Służb Informatycznych o wyrażenie opinii w sprawie wykonalności proponowanej ustawy i czasu potrzebnego na dokonanie stosownych zmian w systemach informatycznych.
3. Debatę nad projektem ustawodawczym, o którym mowa w ust. poprzedzającym wydłuża się o czas oczekiwania na opinię Szefa Królewskich Służb Informatycznych, która powinna być przedłożona Parlamentowi nie później niż w ciągu 7 dni.

Art. 8.
1. Parlament podejmuje ustawy i uchwały w głosowaniu zwykłą większością głosów, chyba że odrębne przepisy wymagają innej większości.
2. Głosowanie przeprowadza się w sali obrad Parlamentu.
3. Głosowanie jest ważne, jeżeli głosy oddała większość parlamentarzystów.

Art. 9.
Szczegółowy wewnętrzny tryb pracy Parlamentu w zakresie nieuregulowanym niniejszą ustawą, w tym zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej parlamentarzystów, określa Regulamin uchwalony przez Parlament.

Rozdział IV. Prawa i obowiązki parlamentarzystów

Art. 10.
1. Senatorów nie wiążą instrukcje wyborców.
2. Lordów senatorów nie wiążą instrukcje Króla.
3. Żaden organ federalny lub krajowy nie może podejmować działań o charakterze władczym w celu wymuszenia określonych działań parlamentarzysty.

Art. 11.
1. Za działalność urągającą sprawowanemu mandatowi Parlament może wymierzyć parlamentarzyście karę dyscyplinarną.
2. Karami dyscyplinarnymi są:
(1) upomnienie udzielone przez Marszałka Parlamentu,
(2) nagana udzielona przez Parlament,
(3) potrącenie części wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 2/3 wynagrodzenia przysługującego za całą kadencję,
(4) czasowe pozbawienie czynnego dostępu do sali obrad Parlamentu.

Art. 12.
W celu pociągnięcia parlamentarzysty do odpowiedzialności karnej konieczne jest zawiadomienie Parlamentu przez Prokuratora Generalnego Królestwa, złożone na ręce Marszałka i opublikowane w sali obrad Parlamentu.

Art. 13.
1. Mandat parlamentarny wygasa z chwilą:
(1) zrzeczenia się mandatu,
(2) zrzeczenia się lub utraty obywatelstwa Królestwa,
(3) uprawomocnienia się orzeczenia sądu o skazaniu parlamentarzysty za popełnienie przestępstwa.
2. Wygaśnięcie mandatu parlamentarnego ogłasza Marszałek Parlamentu, podając przyczynę wygaśnięcia.
3. Jeśli do objęcia mandatu parlamentarnego w miejsce parlamentarzysty, którego mandat wygasł, uprawniona jest inna osoba, ogłoszenie o którym mowa w ust. poprzedzającym zawiera, w przypadku wygaśnięcia mandatu senatora, imienne wskazanie tej osoby, a w przypadku wygaśnięcia mandatu lorda senatora, wskazanie Królowi prawa mianowania kolejnego lorda senatora.
4. W razie wygaśnięcia mandatu senatora do objęcia tego mandatu uprawniona jest osoba, która jako kandydat w ostatnich wyborach senatorów zdobyła największą ilość głosów w ramach danej listy wyborczej, a która zarazem mandatu senatora nie uzyskała. Osoba ta uzyskuje mandat poprzez złożenie publicznego oświadczenia. Przepis art. 21 ust. 3 Ustawy Federalnej z dnia … Ordynacja wyborcza stosuje się odpowiednio.

Art. 14.
1. Parlamentarzysta ma obowiązek udziału w pracach Parlamentu.
2. Każdorazowe nieuczestniczenie w głosowaniu skutkuje potrąceniem wynagrodzenia o 5% jego wartości.
3. Regulamin Parlamentu może określać inne sankcje wobec parlamentarzystów niewywiązujących się z obowiązku określonego w ust. 1.

Rozdział V. Postanowienia szczególne

Art. 15.
1. Parlament skraca swoją kadencję bezwzględną większością głosów.
2. W razie skrócenia kadencji Parlamentu Król zarządza wybory w ciągu 7 dni od ogłoszenia uchwały Parlamentu o skróceniu kadencji.

Art. 16.
Mowy tronowej nie czyni się przedmiotem debaty parlamentarnej.

Art. 17.
W zakresie nieuregulowanym stosuje się Regulamin Parlamentu i utrwalone zwyczaje.

(-) Marcin Mikołaj, R.