Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

UIP Regulamin Izby Poselskiej – jt

BPSK Nr 247
LDKD #25423

UCHWAŁA IZBY POSELSKIEJ
z dnia 1 lutego 2005

Regulamin Izby Poselskiej
[j.t. z dn. 29 marca 2008 r.]

ROZDZIAŁ I
Postanowienia wstępne

Art. 1.
1. Izba Poselska Królestwa Dreamlandu, zwana dalej „Izbą”, wykonuje swoje kompetencje zgodnie z Konstytucją Królestwa, ustawami federalnymi, dekretami królewskimi i niniejszym Regulaminem.
2. W sprawach nieuregulowanych aktami normatywnymi wymienionymi w ustępie poprzedzającym, stosuje się utrwalone zwyczaje.

Art. 2.
1. Izba podejmuje decyzje w drodze uchwał.
2. Jeśli niniejszy Regulamin nie określa tego inaczej, uchwałę uważa się za przyjętą, jeśli liczba głosów „za” przekroczyła liczbę głosów „przeciw”.

ROZDZIAŁ II
Funkcjonariusze Izby

Art. 3.
1. Marszałek Izby, zwany dalej „Marszałkiem” kieruje pracami Izby.
2. Marszałek reprezentuje Izbę na zewnątrz oraz rozstrzyga wątpliwości prawne związane z funkcjonowaniem Izby.

Art. 4.
1. Marszałkiem jest poseł wybierany przez Izbę zwykłą większością głosów.
2. Od rozpoczęcia kadencji do wyboru pierwszego Marszałka pełniącym obowiązki Marszałka, zwanym dalej „p.o. Marszałka”, jest poseł wyłoniony zgodnie z ust. 2. i 3. art. 20. Ustawy Federalnej o Izbie Poselskiej z dnia 14 września 2002 r. (wraz z późniejszymi poprawkami).
3. P.o. Marszałka ma prawo prowadzić obrady wyłącznie w kwestiach dotyczących wyboru Marszałka i Wicemarszałka Izby, zwanego dalej „Wicemarszałkiem”, oraz stanowiska Senatu w przedmiocie ustawy federalnej.
4. P.o. Marszałka niezwłocznie po rozpoczęciu kadencji Izby ogłasza w drodze grafiku prac Izby, że oczekuje wniosków odnośnie kandydatur na Marszałka i na Wicemarszałka.
5. Po upływie terminu określonego w grafiku prac Izby, o którym jest mowa w ustępie poprzedzającym, i ewentualnej debacie nad wnioskami, p.o. Marszałka otwiera głosowanie połączone nad wszystkimi zgłoszonymi projektami uchwał o powołaniu Marszałka, w którym posłowie głosują za jednym z projektów, przeciw wszystkim projektom lub wstrzymują się od głosu.
6. System wskazywania projektu, za którym się głosuje w głosowaniu, o którym jest mowa w ustępie poprzedzającym, określa p.o. Marszałka.
7. Procedurę określoną w ust. 5. stosuje się analogicznie do wyboru Wicemarszałka.

Art. 5.
1. Poseł sprawujący urząd Marszałka traci stanowisko w chwili wygaśnięcia lub utraty mandatu poselskiego, dobrowolnego zrzeczenia się stanowiska lub na mocy odpowiedniej uchwały Izby.
2. Jeśli poseł sprawujący urząd Marszałka traci stanowisko, automatycznie kompetencje Marszałka przejmuje Wicemarszałek.
3. W przypadku określonym w ustępie poprzedzającym Wicemarszałek ma obowiązek niezwłocznie przeprowadzić wybory nowego Marszałka zgodnie z procedurą określoną w ust. 4-6 art. 4.
4. Jeżeli poseł sprawujący urząd Marszałka traci stanowisko, a nie dokonano wyboru Wicemarszałka, zachowuje on czasowo kompetencje Marszałka i niezwłocznie przeprowadza wybory nowego Marszałka zgodnie z procedurą określoną w ust. 4-6 art. 4.

Art. 6.
1. Jeśli został wybrany Wicemarszałek, Marszałek może w każdej chwili zadecydować o przekazaniu mu kompetencji Marszałka na określony czas.
2. Decyzję o przekazaniu kompetencji Marszałka Wicemarszałkowi Marszałek ogłasza na liście dyskusyjnej Izby oraz na liście dyskusyjnej Królestwa.
3. Jeśli obowiązki Marszałka pełni inny poseł, Marszałek może w każdej chwili zadecydować o ponownym wejściu w swoje kompetencje.
4. Decyzja, o której jest mowa w ustępie poprzedzającym, podlega ogłoszeniu na liście dyskusyjnej Izby oraz na liście dyskusyjnej Królestwa.

Art. 7.
1. Jeśli został wybrany Wicemarszałek, każdy poseł ma prawo w każdej chwili złożyć wniosek o przekazanie mu kompetencji Marszałka.
2. Jeśli w ciągu 7 dni od zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, Marszałek nie otworzy debaty nad zgłoszonym we wniosku projektem uchwały, uznaje się, że wnioskowana uchwała o przekazaniu kompetencji Marszałka Wicemarszałkowi została automatycznie przyjęta.
3. Uchwała, o której jest mowa w ustępie poprzedzającym podlega ogłoszeniu przez Wicemarszałka.

Art. 8.
1. Jeśli Wicemarszałek nie został wybrany lub kompetencje Marszałka zostały przekazane Wicemarszałkowi, każdy poseł ma prawo w każdej chwili złożyć wniosek o powołanie p.o. Marszałka.
2. Jeśli w ciągu 7 dni od złożenia wniosku poseł sprawujący kompetencje Marszałka nie ogłosi debaty nad zgłoszonym we wniosku projektem uchwały, głosowanie nad tym projektem może ogłosić poseł kandydujący na p.o. Marszałka.
3. P.o. Marszałka wybrany na podstawie ustępu poprzedzającego obowiązany jest postępować według zapisów art. 4 ust. 3-7.

Art. 9.
1. Izba może powierzyć prowadzenie określonej sprawy lub rodzaju spraw w imieniu Izby określonemu posłowi, zwanemu dalej „posłem-komisarzem”.
2. Jeżeli sprawa lub rodzaj spraw powierzonych dotyczy stosunków Izby z innymi podmiotami władzy publicznej, Marszałek ogłasza uchwałę o powołaniu posła-komisarza na liście dyskusyjnej Królestwa; w tym wypadku Izba może ustalić instrukcje, którymi poseł-komisarz jest związany.
3. W zakresie spraw powierzonych, poseł-komisarz ma prawo występować w imieniu całej Izby.

ROZDZIAŁ III
Prace Izby

Art. 10. Izba obraduje na liście dyskusyjnej Izby zwanej dalej „listą”.

Art. 11. Wiadomości pojawiające się na liście należą do jednej z kategorii:
(a) grafiki prac Izby,
(b) pisma przekazane,
(c) wnioski,
(d) debaty,
(e) głosowania,
(f) oświadczenia posłów i osób niebędących posłami,
(g) informacje Marszałka Izby Poselskiej.

Art. 12.
1. Grafiki prac Izby ogłasza Marszałek.
2. Grafiki prac Izby zawierają w temacie wiadomości oznaczenie „[grafik]” oraz sygnaturę określającą numer grafiku.
3. Grafiki prac Izby określają plan działań Izby na następne dni wraz z podanymi terminami.

Art. 13.
1. Pisma przekazane ogłasza Marszałek.
2. Pisma przekazane zawierają w temacie wiadomości oznaczenie „[pismo]”.
3. Pisma przekazane są to wszelkie pisma adresowane do Izby od zewnętrznych podmiotów, w tym wnioski organów i osób niebędących posłami, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.
4. Pisma adresowane do Izby przyjmuje Marszałek, który niezwłocznie przekazuje je Izbie.
5. Jeśli inny poseł otrzymuje pismo adresowane do Izby, jest zobowiązany niezwłocznie przekazać je Marszałkowi.

Art. 14.
1. Wnioski składają posłowie i osoby posiadające inicjatywę ustawodawczą, którym przysługuje czynne prawo dostępu do listy.
2. Wnioski zawierają w temacie wiadomości oznaczenie „[wniosek]”.
3. Wnioski zawsze zawierają w treści wiadomości poprawnie skonstruowany projekt ustawy federalnej lub uchwały Izby.
4. Wnioski są adresowane do Marszałka, inni posłowie nie odpowiadają na nie.
5. Marszałek przyjmuje wnioski i poddaje je pod obrady w formie debaty w porządku według daty zgłoszenia.
6. Marszałek może poddać wniosek od razu pod głosowanie, jeżeli nie jest on projektem ustawodawczym, a jedynie projektem, który dotyczy wewnętrznej organizacji prac Izby.

Art. 15.
1. Debaty otwiera Marszałek:
(a) na wniosek posłów lub innych organów lub osób posiadających prawo do składania wniosku,
(b) w przypadku przekazania stanowiska Senatu w przedmiocie projektu ustawy federalnej.
2. Jeśli nie zachodzą okoliczności wymuszające pośpiech, nie otwiera się debaty do chwili, gdy wszystkie trwające debaty i głosowania nie zostaną zamknięte.
3. Debaty nad stanowiskiem Senatu do projektu ustawy federalnej otwiera się bezzwłocznie, bez względu na trwające debaty i głosowania oraz z pominięciem porządku otwierania debat według daty zgłoszenia wniosku.
4. Wiadomość otwierająca debatę zawiera w treści projekt ustawy federalnej lub uchwały Izby poddawanej pod obrady.
5. W ramach otwartej debaty wypowiadać się mogą wszyscy posłowie a także wnioskodawca lub przedstawiciel wnioskodawcy, który nie jest posłem.
6. Jeśli wnioskodawcy lub przedstawicielowi wnioskodawcy nie przysługuje czynne prawo dostępu do listy, zostaje ono mu przydzielone automatycznie wyłącznie w zakresie wypowiadania się w ramach debaty dotyczącej wnioskowanego przez niego projektu.
7. Wiadomości wysłane w ramach debaty zawierają w temacie oznaczenie „[debata]” oraz sygnaturę określającą numer debaty.
8. Debatę zamyka Marszałek po upływie przynajmniej 3 dni od jej otwarcia, a jeśli nie zachodzą wymuszające pośpiech okoliczności, po upływie przynajmniej 7 dni od jej otwarcia.

Art. 16.
1. W ramach debaty posłowie mogą zgłaszać poprawki do omawianego projektu.
2. Wniesienie poprawki musi być wyraźnie zaznaczone w treści wiadomości i zawierać zmieniony tekst ze wskazaniem jego docelowego miejsca w projekcie.
3. Jedna poprawka może uwzględniać zmiany w więcej niż jednym miejscu w projekcie.
4. Jeśli nie jest to wyraźnie zaznaczone, wszystkie zmiany zaproponowane w formie poprawki w jednej wiadomości są traktowane jako jedna poprawka.
5. Poprawnie wniesione poprawki poddawane są pod głosowanie po zakończeniu debaty.
6. Jeśli wnioskodawca wnosi autopoprawkę, jest ona przyjmowana do projektu bez głosowania.
7. Poprawki pokrywające się z autopoprawkami nie są poddawane pod głosowanie.
8. Jeśli więcej niż jedna poprawka dotyczy jednego miejsca w projekcie, można poddać wszystkie jednemu głosowaniu, gdzie posłowie głosują za jedną z proponowanych poprawek, przeciw wszystkim lub wstrzymują się od głosu.
9. System wskazywania poprawki, za którą się głosuje w głosowaniu, o którym jest mowa w ustępie poprzedzającym, określa Marszałek.
10. Jeżeli wniesiona została tylko jedna poprawka i wnioskodawca zgodził się na uwzględnienie jej w projekcie nie jest ona poddawana pod dodatkowe głosowanie.

Art. 17.
1. Głosowania otwiera Marszałek.
2. Wiadomość otwierająca głosowanie zawiera w treści głosowany projekt ustawy federalnej, uchwały Izby lub poprawki oraz listę posłów uprawnionych do głosowania.
3. W ramach otwartego głosowania posłowie przesyłają swoje głosy „za”, „przeciw” lub „wstrzymuję się”, chyba, że niniejszy Regulamin określa to inaczej.
4. Wiadomości wysłane w ramach głosowania zawierają w temacie oznaczenie „[głosowanie]” oraz sygnaturę określającą numer głosowania.
5. (skreślony)
6. Głosowanie zamyka Marszałek po upływie przynajmniej 3 dni od jego otwarcia, a jeśli nie zachodzą wymuszające pośpiech okoliczności, po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie w chwili, gdy wszyscy posłowie oddadzą głos.
7. Wiadomość zamykająca głosowanie zawiera w treści statystykę głosów oraz wynik głosowania.
8. Po przeprowadzeniu głosowań nad wszystkimi poprawnie zgłoszonymi poprawkami do projektu, odbywa się głosowanie nad całym projektem z uwzględnieniem przegłosowanych poprawek.

Art. 18.
1. Oświadczenia osób niebędących posłami ogłaszać mogą osoby niebędące posłami, mające czynne prawo dostępu do listy zagwarantowane ustawą lub niniejszym Regulaminem, lub, którym Izba przydzieliła uchwałą czynne prawo dostępu do listy na określony czas lub w określonej sprawie.
2. Do oświadczeń osób niebędących posłami mogą zaliczać się m.in. proklamacje Jego Królewskiej Mości kierowane do Izby, wypowiedzi zagranicznych gości adresowane do Izby, opinie wezwanych przez Izbę ekspertów, odpowiedzi funkcjonariuszy Królestwa na interpelacje Izby oraz odpowiedzi kandydatów na Rzecznika Praw Obywatelskich i członka Komisji Wyborczej Królestwa z ramienia Izby na pytania posłów.

Art. 18a.
1. Informacje Marszałka Izby Poselskiej ogłasza Marszałek, bądź Wicemarszałek w przypadku, kiedy pełni on obowiązki Marszałka Izby Poselskiej.
2. Wiadomości wysyłane jako informacje Marszałka zawierają w temacie oznaczenie „[informacja]”.
3. Jeżeli w treści informacji nie zaznaczono inaczej, posłowie nie odpowiadają na nią.

ROZDZIAŁ IV
Postanowienia końcowe

Art. 19.
1. Regulamin niniejszy podlega ogłoszeniu na liście dyskusyjnej Królestwa i wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
2. Z chwilą wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin dotychczas obowiązujący.
3. Dotychczasowi funkcjonariusze Izby Poselskiej zachowują swoje stanowiska.